Czy outsourcing procesu windykacji jest opłacalny?
Stos nieopłaconych faktur w Twojej firmie powiększa się z miesiąca na miesiąc? Czas działać! Masz dwie możliwości – prowadzenie działań windykacyjnych na własną rękę lub skorzystanie z outsourcingu. Sprawdź, dlaczego outsourcing procesu windykacji to zdecydowanie lepsze rozwiązanie.
Na czym polega outsourcing procesu windykacji?
Outsourcing procesu windykacji polega na nawiązaniu przez wierzyciela współpracy z firmą windykacyjną, która na jego zlecenie podejmuje działania, by odzyskać niezapłacone faktury. Jest to skuteczniejsza alternatywa dla samodzielnego dochodzenia należności. Przedsiębiorca korzystający z outsourcingu procesu windykacji nie musi aktywnie uczestniczyć w odzyskiwaniu należności – nie kontaktuje się z dłużnikiem, co ma swoje zalety.
Profesjonalna windykacja długu to także rozwiązanie zastępujące sprzedaż wierzytelności. Ponieważ odzyskiwaniem należności zajmują się profesjonaliści, to rezultat najczęściej jest zadowalający – firmowy rachunek bankowy zostaje zasilony kwotą, jaka widniała na fakturze. Gdyby jednak tak się nie stało, firma windykacyjna będzie wspierać wierzyciela w dochodzeniu należności na drodze sądowej i następnie na etapie egzekucji komorniczej.
Jakie korzyści płyną z wyboru outsourcingu procesu windykacji?
Windykacja faktur to kwestia często odkładana na później. Wiele firm zwleka z działaniami – obawiając się pogorszenia relacji z klientami, które finalnie mogą zakończyć się zerwaniem współpracy. Do tego dochodzą aspekty finansowe i czasowe – odzyskiwanie należności na własną rękę jest kosztowne i może trwać długo. Outsourcing procesu windykacji jest odpowiedzią na te obawy – wystarczy jedynie wybrać firmę windykacyjną, która kompleksowo zajmie się problemem.
Outsourcing procesu windykacji – 5 korzyści płynących z przekazania windykacji firmie windykacyjnej:
- Ograniczenie kosztów związanych z dochodzeniem należności. Zatrudnienie pracownika, który ma kompetencje w zakresie windykacji, jest kosztowne. Współpraca z firmą windykacyjną jest tańsza, a to dlatego, że wiele z takich podmiotów pracuje w modelu „no win, no fee” – przedsiębiorca płaci tylko wówczas, gdy windykacja długu zakończy się pozytywnie.
- Satysfakcjonujący rezultat w krótkim okresie. Wielu dłużników ma świadomość swoich praw i chętnie z nich korzysta. Włączenie do sprawy specjalistów ds. windykacji pozwala uniknąć przeciągania tematu spłaty zadłużenia – dłużnicy wiedzą, że firma windykacyjna nie odpuści i będzie przypominać o przeterminowanym zobowiązaniu.
- Lepsza płynność finansowa. Każda niezapłacona faktura to środki, których nie można wykorzystać na rozwój przedsiębiorstwa. Firma windykacyjna zadba, aby takich faktur było jak najmniej.
- Oszczędność czasu. Nawiązanie współpracy z firmą windykacyjną oznacza, że sprawą przeterminowanych faktur zajmą się specjaliści. Jeżeli kontakt z dłużnikiem będzie utrudniony, firma windykacyjna przejdzie do kolejnego etapu – skieruje sprawę na drogę sądową i następnie do kancelarii komorniczej.
- Brak problemów wizerunkowych. Przedsiębiorstwa, które nie otrzymują należności na czas, same mają problem z regulowaniem zobowiązań. Współpraca z firmą windykacyjną to sposób na budowę wizerunku rzetelnego kontrahenta.
Czy outsourcing procesu windykacji jest dla każdej firmy?
Zasadniczo każdy przedsiębiorca (czy w jego imieniu pracownik) może prowadzić windykację faktur na własną rękę. Jednak takie działania nie muszą być ani efektywne, ani profesjonalne. Co więcej, nieprzemyślane kroki mogą przyczynić się do pogorszenia relacji z klientem, w konsekwencji czego dalsza współpraca nie będzie możliwa. Stąd też outsourcing procesu windykacji jest szczególnie polecany podmiotom, które:
- Nie mają wewnętrznego działu windykacji – nie zatrudniają osób zajmujących się monitoringiem i odzyskiwaniem należności i brak im doświadczenia w samodzielnej windykacji faktur.
- Potrzebują dodatkowego wsparcia – chcą przekazać zaufanemu partnerowi określony etap procesu windykacji, np. sądowy.
- Oczekują czegoś więcej niż tylko prowadzenia działań windykacyjnych – windykacja faktur może zostać poprzedzona monitoringiem płatności, który pozwala zminimalizować ryzyko występowania przeterminowanych faktur.
- Mimo potknięć klienta w terminowym regulowaniu faktur nie chcą rezygnować z dalszej współpracy – firma windykacyjna wie, jak profesjonalnie odzyskiwać należności.
- Chcą ograniczyć ryzyko współpracy z niewypłacalnym kontrahentem – DKOW ma w ofercie usługę oceny ryzyka planowanych transakcji, dzięki czemu firma może uniknąć pracy dla niewypłacalnego podmiotu.
Windykacja faktur to usługa dostępna w ofercie DKOW. Jeżeli szukasz firmy windykacyjnej, która zna aktualne trendy i ma doświadczenie w dochodzeniu należności w różnych branżach, skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy Twojej firmie odzyskać finansową stabilność.
FAQ
-
-
Czy każda firma powinna zdecydować się na outsourcing procesu windykacji?
Nie każda firma musi decydować się na outsourcing procesu windykacji. Zalecany jest on szczególnie dla przedsiębiorstw, które nie posiadają wewnętrznego działu windykacji, potrzebują dodatkowego wsparcia, chcą uniknąć pogorszenia relacji z klientem lub ograniczyć ryzyko współpracy z niewypłacalnym kontrahentem. Outsourcing może być szczególnie korzystny dla firm, które oczekują profesjonalnego podejścia do odzyskiwania należności bez negatywnego wpływu na relacje z klientami.
-
Na czym polega outsourcing procesu windykacji?
Outsourcing procesu windykacji polega na nawiązaniu współpracy z firmą windykacyjną, która na zlecenie wierzyciela podejmuje działania mające na celu odzyskanie niezapłaconych faktur. Działania te obejmują komunikację z dłużnikiem, a w razie potrzeby, prowadzenie sprawy na drodze sądowej i etapie egzekucji komorniczej.
-
Jakie korzyści niesie za sobą decyzja o outsourcingu procesu windykacji?
Korzyści płynące z outsourcingu procesu windykacji obejmują między innymi ograniczenie kosztów związanych z dochodzeniem należności, szybsze osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów, poprawę płynności finansowej, oszczędność czasu oraz uniknięcie problemów wizerunkowych związanych z opóźnieniami w regulowaniu należności przez klientów.
-