Doręczenie pozwu przedsiębiorcy prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą po zmianach z 2023 r.
Zmiany w zasadach doręczania pozwów przedsiębiorcom
Doręczenie pozwu przedsiębiorcy prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą po zmianach z 2023 r.
Od 1 lipca 2023 r. zmieniły się zasady doręczenia przedsiębiorcom wpisanym do CEiDG pierwszego pisma w sprawie, najczęściej pozwu. Wcześniej sądy zobowiązywały powoda do skorzystania z doręczenia komorniczego co oczywiście wymagało czasu i generowało dodatkowe koszty – to zaś negatywnie oceniane było przez wierzycieli. Obecnie obowiązywać ma zasada pozostawienia ze skutkiem doręczenia przesyłki, która nie została podjęta przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pomimo dwukrotnego awizowania pod adresem ujawnionym w rejestrze, a tj. w CEIDG.
Obowiązek aktualizacji adresu do doręczeń przez przedsiębiorców z CEIDG
Od lipca 2023 r. przedsiębiorca wpisany do CEIDG powinien zawiadamiać w CEIDG, o każdej zmianie adresu do doręczeń. Brak dopełnienia tego obowiązku sprawić powinien, że pisma sądowe pozostaną w aktach sprawy, ze skutkiem doręczenia, chyba że nowy adres jest sądowi znany. O powyższym obowiązku stanowi nowododany przepis §21 w art. 139 k.p.c., zgodnie z którym: Jeżeli stronie będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie można doręczyć pierwszego pisma w sprawie w sposób przewidziany w artykułach poprzedzających lub w § 1 ze względu na nieujawnienie w tej ewidencji zmiany adresu do doręczeń, pismo to doręcza się na adres, pod którym strona zamieszkuje.
Konsekwencje bez aktualizacji adresu dla doręczenia pism sądowych
Analizując powyższą regulację oraz treść uzasadnienia zmian do projektu ustawy, należy dojść do wniosku, że w przypadku, gdy przesyłka kierowana do przedsiębiorcy (wpisanego do CEIDG) powróci dwukrotnie awizowana, a z adnotacji poczty (listonosza) nie wynika, że adres jest nieaktualny, dopuszczalnym jest uznanie takiej przesyłki za doręczoną. Ustawodawca zakłada wiec, że nie ma konieczności w każdym przypadku niepodjęcia dwukrotnie awizowanej przesyłki, przechodzić na tryb doręczenia na aktualny adres zamieszkania takiej osoby.
Istotne więc okażą się informacje podane na przesyłce.
W sytuacji, w której adnotacja na kopercie będzie wskazywać w sposób ewidentny, że doszło do faktycznej zmiany adresu do doręczeń w stosunku do adresu z rejestru, poprzez np. wskazanie, że adres jest nieaktualny, nieznany, brak jest budynku pod wskazanym adresem czy też działalność pod tym adresem prowadzona jest przez inną firmę pismo będzie doręczane wedle dawnych reguł, a tj. na adres zamieszkania przedsiębiorcy. Nieznajomość adresu zamieszkania pozwanego przez powoda spowoduje konieczność skorzystania z doręczenia przez komornika sądowego, ale – co istotne, koszty tego doręczenia będą obciążały pozwanego niezależnie od wyniku sprawy.
Z uzasadnienia nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego wynika jasno i klarownie, że pozostawienie w aktach ze skutkiem doręczenia pism sądowych dwukrotnie awizowanych będzie niedopuszczalne tylko w ww. sytuacjach, gdy z adnotacji poczty w sposób oczywisty wynika, że adres jest nieaktualny, nieznany bądź budynek nie istnieje.
Zmiany te ocenić należy bardzo pozytywnie. Z pewnością z założenia skrócić i potanić mają one żmudną procedurę doręczenia pozwów nielojalnym kontrahentom, którzy umyślnie nie odbierają przesyłek sądowych, licząc na wydłużenie postępowań.
FAQ
-
Jakie są główne zmiany w zasadach doręczania pozwów przedsiębiorcom po wprowadzonych zmianach w 2023 roku?
Od lipca 2023 roku wprowadzono nowe zasady doręczania przesyłek sądowych przedsiębiorcom zarejestrowanym w CEIDG. Teraz sądy mogą pozostawić przesyłkę ze skutkiem doręczenia, jeśli przedsiębiorca nie odebrał jej mimo dwukrotnego awizowania pod adresem ujawnionym w rejestrze.
-
Jakie są konsekwencje braku aktualizacji adresu do doręczeń przez przedsiębiorców z CEIDG?
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą aktualizować adres do doręczeń. Jeśli tego nie zrobią, pisma sądowe mogą pozostać w aktach sprawy, a w razie potrzeby będą doręczane na adres zamieszkania przedsiębiorcy.
-
Co zrobić, jeśli otrzymam przesyłkę sądową, której adnotacja na kopercie wskazuje na zmianę adresu do doręczeń?
W takim przypadku należy zwrócić uwagę na informacje zawarte na przesyłce. Jeśli adnotacja wskazuje na faktyczną zmianę adresu, pismo będzie doręczane według nowych zasad, tj. na aktualny adres przedsiębiorcy. Jeśli jednak adnotacja nie wskazuje na zmianę adresu, pismo będzie doręczane na adres zamieszkania przedsiębiorcy zgodnie z poprzednimi regułami.